Friday, June 14, 2013

PERGI..

“sayu, terpisah
 Hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
 Berhembus angin rindu
 Begitu nyamannya terhidu wangian kasih mu”

Setiap yang hidup, pasti akan mati..itulah takdir yang akan kita hadapi nanti..Cuma tak tahu bila ajal kita..hanya diri kita ini bersedia atau pun tidak..apapun, kite kene beringatlah..dunia nie bukan nyer hidup untuk selama-selamanya..hanya sementara..yang selama-lamanya adalah di akhirat kelak..apa yang aku nak cerita kat sini adalah..kehilangan seorang yang sangat aku sayangi..bukan mereka ini pergi hanya untuk sekejap, tapi selama-lamanya aku tak kan jumpe lagi dah mereka nie..sebab aku dan mereka di alam yang berbeza..antara mereka yang aku maksudkan adalah :


MAK..

Insan ini merupakan insan yang bersusah payah melahirkan, memelihara, melindungi aku semasa aku kecil dan sehingga lah aku dah jadi dewasa..segala pengorbanan aruah tetap aku ingat..aruah merupakan seorang ibu yang penyanyang..walaupun masa dulu aku sendiri kurang rasa kasih dan sayang tu, tapi aku dapat tahu..yang aruah memang sangat-sangat sayang kat aku..bukan aku tak nak rasa kasih sayang, tapi aku tak nak die anggap aku seorang anak yang manja..sebab tu lah aku nie jenis amek tak kisah..tapi dalam hati, memang aku nak rasa tu..Cuma aku tak nak lah die manjakan aku sangat..sebab dalam lubuk hati die, banyak lagi yang die perlu curahkan kasih sayang kat adik beradik aku yang lain even aku nie anak last..

Sekarang..bila aruah dah begitu jauh dengan aku, aku dapat rasakan..aku sepi..sepi tak der tempat nak mengadu segala masalah aku..walaupun dulu, aku jarang cerita masalah aku, tapi sekurang-kurangnya die tahu dan dengar segala apa yang ingin aku sampaikan..tapi sekarang, bila aku di tempat jauh dari family, aku dapat rasa kehilangan tu..jauh dari sudut hati aku terasa akan kehilangan aruah..mungkin itu adalah ujian yang aku perlu hadapi..memang sebagai seorang anak, akan sedih kehilangan seorang ibu..macam tu lah perasaan aku..tapi aku perlu hadapi itu..walau bagaimanapun, aku kat sini memang sangat-sangat rindu dengan aruah..rindu tu memang tak boleh nak ungkapkan macam mana..mungkin orang yang dah kehilangan ibu memahami perasaan aku macam mana..saat ini, ingin aku katakan..aku sayang aruah..walaupun aruah kini tak der disini, tapi aku ingat janji Allah tu..pasti aku akan jumpe aruah di akhirat nanti..insyaallah..

“Hujan lebat mencurah kini
 Bagaikan tiada henti
 Kau lah lagu ku, kau irama terindah
 Tak lagi ku dengari..”

TOK NE

Insan yang selalu membantu ketika aku memerlukan sesuatu..insan yang selalu memberi nasihat dan juga sokongan di kala aku masih budak budak lagi..masa zaman budak budak yang tak tahu apa-apa langsung..inilah insan yang selalu memberi kasih sayang selepas aruah mak..walaupun aruah pergi dulu dari mak, tapi aku masih ingat kata-kata aruah sebelum die meninggal..

”pelajaran tu sangat penting..even kita nie miskin dan tak mampu, tapi belajar lah..ilmu tu sangat berguna untuk masa depan..belajar bersungguh-sungguh..tok ne bangga kalau ada cucu tok ne dapat masuk universiti nanti..”

Inilah die..kata-kata seorang nenek kepada cucunyer..sudah terbukti dengan apa yang diperkatakan, telah aku realisasikan..Cuma..aruah tak sempat nak melihat cucu die masuk universiti..tak mengapalah..mungkin aruah sedang melihat aku even aku sendiri tak nampak..tapi aku dah pun merealisasikan hajat aruah walaupun aruah dah pun pergi..terima kasih tok ne..setiap gurauan senda dan juga kata-kata tok ne, kite tetap ingat..sampai lah sekarang..kite masih ingat..walaupun tok ne dah pergi, tapi itu tidak menjadi penghalang kite untuk merealisasikan apa yang tok ne cakap dulu..i try my best..insyaallah..

“Sepi tanpa kata
 Terdiam dan kaku tak daya kau ku lupa
 Apapun kata mereka
 Biarkan kenangan berbuah di ranting usia..”

MOHD HILAL BIN MOHD ISA

Insan ini merupakan sahabat, saudara dan juga merangkap sebagai seorang abang..pemergian aruah menyebabkan aku sendiri sedar betapa ajal itu tidak kira usia muda atau tua..sampai sekarang aku tidak percaya akan pemergiannya..mungkin sebab faktor usia dan juga keakraban kiteorang menyebabkan aku sendiri tidak percaya..tapi hakikatnya..memang aruah telah pun pergi..bukti berada di mana-mana..surat khabar, internet dan dalam berita dah pun menunjukkan yang aruah dah pun tiada..kemalangan ngeri yang melanda aruah meyebabkan aruah pergi..mungkin memang dah ajal..aku terima jer..begitu sukar untuk aku terima pada mulanya, tapi aku biarkan  perasaan tu menerima secara perlahan-lahan..

Aruah merupakan seorang sahabat yang baik, periang, pelawak dan juga penyayang..memang segala apa momen bersama aruah, tetap aku ingat..begitu lama kami bersahabat..dari sekolah rendah lagi sehinggalah aruah pergi..terasa kehilangan tu memang ada..tapi apakan daya, tuhan lagi menyayangi aruah..aku sendiri tak boleh nak halang..pemergian aruah membuatkan aku merasa 10001 perasaan..aku sendiri tak boleh nak tafsirkan perasaan tu macam mana..tapi itulah yang aku rasa..walaupun aruah dah pergi meninggalkan aku dan kengkawan aku yang lain, tapi aku doakan aruah dalam keadaan tenang disana..apa pun, kite akan berjumpe di akhirat kelak..insyaallah..

Kehilangan orang ini, menyebabkan aku rasa yang hidup itu kadang kala tidak lama..aku sendiri pun kene bersedia..kadang-kadang manusia ini cepat lupa..hidup tu macam selama-lamanya..tapi hakikatnyer kite juga akan mati..segala yang berlaku pada orang yang pergi ini, menjadi pengajaran dan peringatan kepada aku..bukan setakat aku kene beringat, semua orang pun patut beringat..kite kene sedia dengan apa yang akan berlaku..sebab kite sendiri tak tahu ajal kite bila..banyak-banyaklah berdoa dan meminta ampun..bersedia saja..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.